2. Ruxandra îl imploră să renunţe la crimele şi omorurile
3. Palatul lui Procust (în loc de „Patul lui Procust”, un roman de Camil Petrescu)
4. Perspectiva narativă împerecheată
5. Trăsătura genului epic e prezenţa liniilor de pauză
6. Autoarea Nichita Stănescu
7. “Iona” a fost publicat şi inclus ulterior în Teologie
8. “Ultima noapte de dragoste. Întâia noapte de amor”
9. Iona a fost prins de către peşte, e dornic de înavuţire. În final îi dă ascultare lui Dumnezeu şi va face ce ia spus
10. Aş asuma conştientul în viaţă
11. Setea monstrului de sare
12. “Ultima noapte de dragoste. Întâia noapte de război” este basm
13. “Iona este un peşte care se află în interiorul tabloului I”
14. Sinonim: despărţire – dezbinare (adio)
15. Titlul dramei „Iona“ vine de la „Io=eu“ şi „na=poftim“
16. Drama pe care o cunoaşte Iona, aflat în burta unei balene de chit
17. Poliţaiul turmentat
18. „O scrisoare de omor“
19. Tahanache este „traficant de droguri“, motiv pentru care „nu ştie să folosească termeni neolitici“
20. Brânzovenescu „a fost cioban la stâna primită moştenire“
21. Punctele de suspensie ne vorbesc de faptul că după moartea omului, lucrurile şi punctele rămân pă pământ… Punctele de suspensie au rolul de a încheia blând fraza, arată un mic oftat şi te fac oarecum să rumegi textul…
22. Tema operei “O scrisoare pierdută” are în vedere coruperea care are loc înaintea alegerilor electorale pentru alegerea de deputaţi
23. În “O scrisoare pierdută” este vorba despre o scrisoare pierdută de poştaşul din sat
24. Zoe Trahanache este personajul principal. El trimite o scrisoare la iubita lui, dar nu ajunge la ea, o găseşte Tipătescu
25. Zaharia Trahanache avea acest nume pus de Caragiale, deoarece se ocupa cu traficul de zahăr. În mod similar, Farfuridi desfășura afaceri cu farfurii, iar Iordache Brânzovenescu rula afaceri cu brânză
26. După numele lui Brânzovenescu ne putem da seama că acesta era de la țară și avea rădăcini străvechi în cultivarea brânzei
27. Conflictul este unul de natură politică, la care Zoe participă cu multă desăvârşire
28. Într-un final, Ştefan Tipătescu pleacă în lume şi la un moment dat îi trimite o scrisoare adresată Zoei.
29. Îmi zboară gândul la vecina de la parter
30. În gând mă gândesc la tine
31. Iubita are o atitudine extremistă pentru opusul masculin
32. Cetățeanul turmentat este reprezentat în lumea reală de omul obișnuit, adică bețivul român
33. Misterioase sunt căile scrisorii pierdute
34. Caragiale era un adevarat miștocar al secolului 17
35. Putem spune că Caragiale e foarte actual, personajele cu proști și bețivi regăsindu-se în fiecare club de fițe din lumea noastră amară
Următoarele perle au apărut în rezolvarea subiectului în care elevii aveau de comentat afirmația lui Nichita Stănescu: „A avea un ideal înseamnă a avea o oglindă”:
36. Posesia unei oglinzi frumoase este foarte importantă în viața unui om
37. Idealul unui om și toate dorințele sale trebuiesc concentrate spre achiziționarea unei oglinzi stabile și bune
38. Nici un om nu trebuie să treacă prin viață fără a avea în folosință măcar o oglindă bună
39. Oglinda trebuie să fie nelipsită din garderoba oricărui idealist
40. Când te uiți în oglindă, te vezi pe tine, dar uneori mai vezi și alte lucruri, mobila
41. Vampirii nu au reflexie în oglindă, deci, conform acestui citat, nu pot fi idealiști
42. A avea un ideal înseamnă a avea o oglindă și a avea o oglindă înseamnă a avea un ideal. Niciodata o desincronizare
43. Oglindă, oglinjoară, încotro merge această țară? Oglindă, Oglinjoară, nu mai bine plecăm toți afară?
44. Nu sunt de acord cu acest citat, deoarece Nichita era femeie și se uita mult în oglindă
45. Se stie că femeilor le place să se uite în oglindă, de aceea Nichita ne îndeamnă idealurile spre achiziția unui astfel de instrument reflectorizant
46. Personal nu este de acord cu acest citat, deoarece nu sunt femeie ca Nichita să stau să mă cochetez, aranjez și fardez în oglindă ca o matrahulă
47. Trebuie să ne privim atent în oglindă și să ne întrebăm: Oglindă, oglinjoară, trec și eu bacul în această vară?
Una dintre cele mai originale lucrări a fost cea a unui licean care, la primul subiect, a început să își povestească viața*:
1. Lunca-i luncă, iarba-i verde
2. Sunt născut în … și se prezintă
3. Am fost elev în perioada …
4. Care am studiat profesionala
5. După care m-am înscris
6. Datorită situației materiale
7. M-am angajat la un servis cu profil mec. unde am muncit 6 ani fără forme legale
8. Încă din 1-4 mi-am dorit să învăț și totodata să practic această meserie
9. Momentan sunt civil
10. Eu mă consider un om apt de muncă
11. În această viață avem de urmat 3 pași: trecut, prezent și viitor
12. Voi urma o școală cu profil tehnic în care le voi povesti prezentul meu
13. Atât timp în viață cât nu știi să pierzi nu ai să câștigi
14. A venit toamna, acoperămi inima cu ceva, cu umbra ta sau cu umbra unui copac.
Povestea tânărului nu a impresionat comisia, astfel că acesta îşi va încerca norocul şi în sesiunea de toamnă. Poate atunci va avea mai multe şanse.
*Au fost respectate fidel “scriiturile” tinerilor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu