Cultura, Comert, Cultura Comertului sau Comert fara Cultura?


Astazi am fost pana la chioscul din colt si atentia mi-a fost atrasa de toneta de ziare. Acolo, o doamna care nu prea facea bine acordul subiectului cu predicatul, discuta cu vanzatoarea de la ziare despre nu stiu ce carte de Jules Verne pe care “trebuie sa o aiba in biblioteca” pentru copilul ce vine in curand, in termenii “Sa aiba el saracul ce nu am avut eu…”.

Asta da replica. Nu m-am putut abtine sa nu zambesc sis a ma gandesc cam in ce mod va primi cultura copilul respective. Probabil ca in aceeasi maniera: “Ia si citeste. Sa nu ajungi ca mine… Ca eu n-am avut dar tu…ce scuza ai?”

Si m-am apropiat de toneta respectiva ca sa vad si eu mai bine cam ce se mai vinde. Bineinteles, pe categorii de produse.

Mi-a placut teribil o colectia a nu stiu carui ziar care vindea autori romani. Pret corect, format frumos.

Apoi, am vazut un volum Eminescu –“ poezii la doar 11 lei”. Evident ca erau cateva dintre cele mai cunoscute poezii si…cam atat.

Am trecut la categoria domnisoare, unde o colectie Barbie de cartier promoveaza strasurile pe post de cristale swarowski, un serial prost de televiziune ca fiind de mare angajament :Hanna Montana” , etc.

Nici la baietei nu stam foarte bine…tot felul de kitsch-uri evident tot din minunatele seriale de televiziune si din desenele animate pline de violenta, care sunt mai nou la moda.

Ei…si ma uit in categoria cartilor si imi amintesc ce mi-a spus nepotica mea (o adolescent avida de citit…in toate formele, orice, ca sa poata discerne): si-a cumparat o carte a unui autor scandinav, primele 2 volume si asteapta volumul trei de cateva luni. Ca sa poata finaliza lectura. Cand colo…ce sa vezi? Fara scuze, fara a spune un cuvant macar, volumul trei nu mai apare in schim, apare trilogia pe DVD. Adica…ia-o mata de la inceput, da banii ca sa vezi si ceea ce ai citit deja, astfel incat sa poti avea si finalul asteptat. Apoi…au aparut o serie intreaga de carti si autori din tarile respective, anuntate ca fiind carti ale celor mai buni autori…etc, la “sfert de prêt”…adica 15 lei.

Mi se pare manipulare directa, fara perdea.

Trecem la DVD-uri pentru copii. Desene animate la doar 10 lei…ha, ha, ha….cateva episoade de cate 10 minute, adunate si vandute “foarte ieftin.”

Si uite asa, incet, incet, oamenii cumpara si cultura (pentru biblioteca celui mic” si mai citesc si ziarele….cu scandaluri, ma scuzati cu barfe de catun de la munte, fara relevanta, fara importanta, ziare care fac vedeta din “fata de la pagina 5 intinsa pe “blana de jaguar” in fata unui calorifer pe care isi usuca desuuri-le, ma scuzati chilotii, si care poarta niste cizme din musama, este adevarat cu toc si care nu zambeste mult pentru ca inca nu a reusit sa stranga bani ca sa-si repare dantura. Cat despre vorbit….priviti emisiunea de dimineata de la Antena 1, acolo unde se cauta o “vecinica” si veti ramane surprinse cum fete cu un inceput oarecare de cultura se straduiesc sa o imite pe “fosta” fara a aduce nimic nou, nimic original.

Oricum intr-o tara in care fetele au model domnisoare venite din provincie care isi vand frumusetea, tineretea si libertatea unui barbat trecut bine de prima si a doua tinerete ba care se apropie vertiginos de varsta a treia dar care este un sot minunat pentru ca “are ma…de toate…firma, bani, masina….ma duce peste tot in lume….etc” nu ar trebui sa ma mai mire nimic.

Pot doar sa le sugerez fetelor sa caute pe internet companii aeriene low cost si, fara a face prea multe compromisuri, ar putea sa-si permita din propriile economii vacante in strainatate, sa lase modelele penibile si patetice care se promoveaza contra cost sis a caute valoarea…asta le ramane cand trece momentul de glorie din frumusete: ce ai strans pe bune cat ai fost in glorie: oamenii, faptele, actele…”

Si acum va intreb pe voi pentru ca am incredere in judecata voastra: Ce este asta?

Cultura sau comert ieftin cu sperantele oamenilor?

Valentina Popescu

Niciun comentariu:

WINTER

WINTER

Gandind ...

Gandind ...

Acest website este un pamflet!


Nu ne asumam nici o raspundere in ceea ce priveste continutul materialelor prezente pe website sau pentru continutul comentariilor lasate de utilizatorii acestui website si nici nu consideram a incalca in vreun fel drepturile de autor avand in vedere faptul ca se considera a fi informatii publice atata vreme cat sunt culese de pe siteuri publice care nu specifica intr-un mod expres ca ar fi proprietatea cuiva. Materialele prezentate pe acest website sunt in totalitate primite de la vizitatorii acestui website care isi asuma intreaga responsabilitate asupra lor sau al continutului lor.

Pentru nici una dintre situatii autorii acestui website nu pot fi acuzati de nimic.Pentru eventuale reclamatii va stam la dispozitie cu adresa de e-mail remusvoda@yahoo.com pentru gasirea unei rezolvari pe cale amiabila.

Comentariile fara rost sau cele vulgare pot fi sterse fara o anuntare prealabila .